donderdag 20 februari 2014

PER FIETS SIEM REAP VERKENNEN......

Woensdag 19 februari 2014. Heel saai en afgezaagd. Maar het gratis ontbijt, nou ja.....gratis.....was weer lekker.'s Ochtends is het altijd een komen en gaan van touristen. Er komen kamers vrij en nieuwe backpackers of anderen melden zich. Tegen twaalf uur zijn alle kamers meestal bezet.

Omdat we wat meer van Siem Reap wilden zien hebben  we fietsen gehuurd. Twee stalen rossen, damesmodel en stokoud. Fietsen poetsen en onderhouden is een onbekend fenomeen hier. Een spuitje olie zo hier en daar overbodig
. Dus overal roest, de ketting en tandwielen hebben de kleur roodbruin. Alles kraakt en knerst maar rijden doen ze. Een kniesoor die er wat van zegt. Even een kabelslot gevraagd, je weet maar nooit en opgewekt mengden wij ons in het verkeer. Fietspaden zijn er niet. Goed rechts rijden is van levensbelang. De keihete wind speelde met onze haren....jongens.....jongens......wat een hitte vandaag. Omdat Maukie haar krullen wilde laten knippen zijn we eerst naar de kapsalon gefietst,
waar ik vorige week mijn haar liet kortwieken. Dat peddelen in Siem Reap is wel uitkijken geblazen. Vooral de scooters zijn overal. Op de rechte stukken weg heb je geen hinder van het verkeer. Je fietst gewoon met de stroom mee.Maar dan komen de kruisingen, meesal met stoplichten. Voorsorteren moet gewoon, nou ja, proberen dan. Hand uitsteken, kijken en gaan.
Alle verkeersdeelnemers proberen je te slim af te zijn. Ze dringen voor, snijden, toeteren en gedragen zich als een stelletje ongeregeld.Heelhuids arriveerden we in de straat waar de kapper zit. Even gevraagd of het haar van Mauke geknipt kon worden. Ja....hoor....nu meteen. Een leren kappersstoel voor een grote spiegel werd de tijdelijke zitplaats van mijn vrouwtje.
Omdat de straat waar de kapper zich bevindt een gezellige winkelstraat is ben ik maar eens gaan kijken. Ik wilde een petje tegen de felle zonnestralen kopen, toen ben ik 1 van de vele winkeltjes die o.a. petjes aanbieden binnen gegaan.Een aardige jonge vrouw wilde drie dollar voor het hoofddeksel hebben. Ik bood twee dollar en kreeg het petje.Terwijl ik nog even in haar shop rondkeek, vroeg ze me of ik een Cambodiaanse vrouw wilde trouwen. Nee...zei ik resoluut. "Ik heb diverse vriendinnen die een europese man zoeken". "Mooie jonge vrouwen". Ik kreeg de indruk de ze best wilde koppelen. Wat we gemerkt hebben. Wanneer we met z'n tweetjes rondstruinen zullen ze je nooit benaderen om zoiets te vragen. Maar zodra je als man alleen loopt, ben je min of meer doelwit van sommige dames.Na een half uurtje zag ik het vrouwtje naar buiten komen.
Ze had een andere outlook, precies geknipt naar een voorbeeld van een aziatische schoonheid. Ik was sprakeloos. Ook toen ze vertelde dat het maar 4 dollar kostte. Als een holywood-star kwam mijn vrouwtje naar een tafeltje waar ik aan een colaatje zat te drinken. Moppie, we kunnen hier lunchen. Doen we....riep ze. De broodjes en kaas die we eerder kochten werden gereedgemaakt. Yoghurtdrinks fungeerden als thee.
We hebben op dit lekkere plekje lang vertoefd
. Wat later zijn we verder gefietst. Vrij snel waren we bij de Siem Reap River, een breed water met aan beide zijden prachtige groenstroken..Vele bruggen verbinden beide oevers met elkaar. Even voor een flauwe bocht in de brede weg ontdekten we een tempel "De Wat Prom Rath"
.Toen we de fietsen veilig op slot hadden gezet zijn we via een brede poort binnnen gegaan. De middaghitte was bijna ondragelijk. Een warme luchtstroom voelde onwerkelijk aan. Beiden kregen we een hitte-explosie van het fietsen. We transpireerden als gekken. Binnen het tempelcomplex zochten we naar schaduw. Ja.....dat lukte wonderwel. Wat we toen zagen was van uitzonderlijke schoonheid. Alles was betegeld en voorzien van een gouden laag. De verf glom in de zon.
Twee witte stieren keken ons dufjes aan. Andere dierfiguren, draken en beelden waren de talrijke ornamenten die de tempel haar fenomenale uitstraling gaven. In een grote betegelde hal trof ik een levensgrote Buddha aan,
omringd door wel dertig andere kleine Buddha beelden
.We genoten met volle teugen van al dit schoons. Aan de andere zijde van de rivier hebben we een heerlijk bankje opgezocht  en in de schaduw van bomen zitten bijkomen van een zacht briesje en een flesje water met wat fruit.


Een half uur hebben we daar zitten verposen en zijn daarna uitgerust naar ons guesthouse teruggereden.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten